Scootmobiel, brommobiel, scooter, brommer… hoe heet het eigenlijk?

4.2.3Het heeft Hare Majesteit en de wetgever behaagd om het Nederlandse volk te beschermen tegen de schade die scootmobielrijders kunnen aanrichten. Daarom moet er minstens een WA verzekering worden aangeschaft, hetgeen aan de buitenkant van de scootmobiel te zien moet zijn aan het verzekeringsplaatje.

De markt van de scootmobielverzekeringen is zo mogelijk nog ondoorzichtiger en verwarrender dan de markt van de scootmobielen zelf. Als we ons gewone boerenverstand gaan gebruiken, kunnen we ons voorstellen dat een scootmobiel die hard kan rijden (neem model Harley), ook behoorlijk wat schade kan aanrichten. Die scootmobiel rijdt zo  hard als een brommer, en ook daar is de kans op schade zodanig dat er een verzekering noodzakelijk is.

Mijn scootmobiel echter rijdt in optimale omstandigheden 7 km per uur. Dat is vergelijkbaar met iemand die een beetje doorfietst. Fietsers hoeven geen WA verzekering te nemen. Het lijkt me fijn als Hare Majesteit of binnenkort Zijne Majesteit de wet zodanig aanpast dat er een maximum haalbare snelheid in de wet wordt opgenomen, laten we zeggen vergelijkbaar met brommers. Dan hoeven wij, de opvouwbare scootmobielrijders, niet te worden lastiggevallen met een berg rompslomp van jewelste.

Gelukkig is er een webpagina die geacht wordt mij te helpen bij het vinden van de juiste verzekering.

Na een klik op de eerste link staat: “Verzeker uw brommer hier! Merk: (vul in)” Aangezien ik geen brommer heb, staat mijn merk er niet tussen.

Na een klik op de tweede link staat “Verzeker uw scootmobiel hier! Vul in: Merk, NAW, type scootmobiel. Dan komt er een drop-downlijstje met de jaartallen 2010 en 2011. “Vul het gewenste jaar in voor de verzekering” ik vul niks in en klik verder. Foutmelding. “U moet een jaar invullen voor de verzekering”. Dan doen we maar 2011 en zetten het later wel recht, als de verzekeraar het zelf niet ziet. “Foutmelding: verleden tijd. Vul het juiste jaar in”. Dat is een loopje waar ik niet uit kom.

Derde link: “De allerbeste verzekering voor uw scooter!” Een scooter is geen scootmobiel, dus wegwezen hier.

Volgende link: Benefits for all: vergelijk 3 verzekeringen in één keer voor uw scootmobiel. Hoe moeilijk kan het zijn? Ik vul mijn gegevens in en verwacht per ommegaande antwoord. Ik wil immers met mijn scootmobiel op stap. Vijf dagen later heb ik nog niks gehoord, dus we gaan weer op zoek naar een nieuwe.

Na wat googlen vind ik Unigarant. Het invullen van de site gaat makkelijk, en de premie is niet heel erg hoog, in ieder geval minder dan die van de ANWB.  (Hoewel: 48 euro waarvan 10 euro polis- en administratiekosten. Zo’n 22% voor een virtuele print vind ik nogal veel. Maar het zal ook wel met het nummerbordje en de verzendkosten te maken hebben. Ik hoop tenminste dat dat er niet nog bijkomt.

“Meestal wordt binnen één werkdag het verzekeringsplaatje opgestuurd. Pas als u dit in uw bezit hebt, bent u verzekerd.” Waarvan akte.

Gepubliceerd door Cvapatient

My life changed completely on April 21, 2012. I became a CVA ( stroke ) patient. This blog tells about my experiences in the world of Dutch hospitals, doctors and therapists, and my life during and after rehabilitation. With a background in organizational psychology I am quite aware of the small improvements that can be made to generate much better results in healthcare. Suggestions can be found in my blog as well. Enjoy reading, and don't hesitate to contact me in case of questions or ideas about cva and low hanging fruit in healthcare organizations. ------------------------------------------------------------------------------------ In april 2012 veranderde mijn leven compleet door een klein bloedpropje dat een deel van mijn hersenstam afsloot (CVA). Dit blog geeft mijn belevenissen weer als patiënt in het Nederlandse zorgstelsel.

Plaats een reactie